Måske du ejer en virksomhed, enten alene eller sammen med andre, og overvejer at sælge den videre til nogle andre, der kan overtage din succes. Men i sådan en situation kan det være svært at have et fulde overblik over salgssituationen, og hvordan det hele skal foregå for at gøre det bedst muligt. Vi har lavet en guide til dig, så du nemt og sikkert kan komme igennem et salg af din virksomhed. Du får hjælp til at fastsætte den rigtige pris og sælge det hele videre med ro i maven.

Undersøg markedet

Først og fremmest skal du fastsætte en pris på din virksomhed, og det kan være svært at vurdere, hvor den rigtige pris ligger. Her kan du med fordel kigge dig rundt omkring på nettet og se, hvor stor konkurrence der er inden for dit felt. Er der ikke særlig stor konkurrence, så kan du ofte tillade dig at sætte prisen i den høje ende, da din virksomhed kan tiltrække mange kunder.

Finder du derimod ud af, at der er stor konkurrence, så er størrelsen på din virksomhed afgørende for, hvad din pris skal være. Har du en stor virksomhed, så vil det ofte betyde et kendt navn rundt hos kunderne. Derfor kan der være stor værdi for mange i at købe en virksomhed, der i forvejen har stor succes. Tag en snak med din bankrådgiver og forhør dig efter et bud på en fornuftig pris.

Salg på hjemmeside

Når du har fundet ud af, hvad du vil have for din virksomhed, så er du kommet til salgsdelen. I dag er der gode muligheder for at sælge en virksomhed. Før i tiden havde især mindre virksomheder svært ved at blive opkøbt af andre, men i dag er det en helt anden sag. Hos Zabravo.dk kan du nemt og hurtigt sælge din virksomhed, og det koster dig ingenting at få lagt din annonce op.

Her kan du fastsætte din pris og vurdere, om den er fast eller til forhandling. Du vil kunne lave en uddybende beskrivelse af din virksomhed og indsætte nogle billeder, der illustrerer din virksomheds digitale platforme på bedst mulig vis. På den måde kan du give dig selv de bedste vilkår for et salg til den pris, som du har sat.

For styr på alt det juridiske

Når du har en potentiel køber, så skal du først og fremmest sikre dig, at det er en person, der kan varetage opgaven økonomisk. Og så er det særdeles vigtigt, at alle papirer er udarbejdet korrekt, så ingen af jer kommer i klemme. Her vil det være en stor fordel for dig at alliere dig med en advokat, der kan hjælpe dig igennem dit salg. Har du en større virksomhed, så er det en nødvendighed for dig, hvis det hele skal gå efter bogen.

Når du får udarbejdet de forskellige papirer er det vigtigt, at du sikrer dig selv godt. Det betyder, at du bør afskrive dig alt ansvar for virksomheden i fremtiden, hvis der skulle opstå komplikationer eller lignende. På den måde kommer du bedst videre fra et succesfuldt salg.