Hvis du skal sælge din virksomhed, er du nødt til først at værdiansætte den. Det er dog ikke alle, der ved, hvordan de skal bære sig ad med dette. Har du ikke tidligere solgt en virksomhed, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvordan dette skal gøres. Der er dog hjælp at hente – læs blot med nedenfor. 

Ikke nemt at værdiansætte en virksomhed

Som angivet herover, så er det ikke nemt at værdiansætte en virksomhed. Det skyldes, at det kan gøres ud fra en lang række faktorer. I sidste ende er din virksomhed dog det værd, som andre er villige til at betale for den.

I de fleste tilfælde bliver værdien beregnet ud fra enten omsætning eller overskud. Er der tale om en meget ny virksomhed, kan det forekomme, at potentialet bruges til at beregne værdien. Netop derfor er det vanskeligt at give et konkret svar på, hvordan man værdiansætter en virksomhed.

Du bør søge professionel hjælp

Står du over for at skulle sælge din virksomhed, er det en god idé at søge professionel hjælp til værdiansættelse af virksomhed. Først og fremmest er det næppe noget, du ved, hvordan du skal tackle. Hertil er det en fordel at have en beregning, der er udført af en tredjepart.

Når du går i dialog med en potentiel køber, er det lettere at præsentere en pris, hvis du ikke selv har beregnet den. Derfor bør du finde en specialist, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad din virksomhed er værd. Det er lettere, men er også en fordel i forbindelse med salget.

Heldigvis er der rig mulighed for at søge hjælp til dette. På det danske marked finder du flere firmaer, der udelukkende beskæftiger sig med dette. Derfor er det oplagt, at du vælger at alliere dig med et sådant firma. Du kan f.eks. tage en snak med KV Revision, der har stor erfaring på dette område. 

Afhænger meget af virksomhedstypen

Skal en virksomhed sælges, bliver der også kigget en del på selve virksomhedstypen. Er der f.eks. tale om et meget personligt brand, der er afhængig af stifteren, kan virksomheden være svær at sælge. Derfor er det naturligvis også noget, der har indflydelse på værdien af den.

Derfor kan der ikke bare bruges en bestemt formel til at beregne, hvad en virksomhed er værd. Det ville naturligvis være en fordel, hvis det forholdte sig på den måde, men det gør det ikke. Naturligvis er det også en af grundene til, at du bør få hjælp til at beregne værdien af din virksomhed.

Slutteligt er det også værd at nævne, at der som regel bliver kigget på potentialet. Er der ikke det store potentiale for vækst, vil det naturligvis have betydning for værdien. Er der derimod stort potentiale, vil det have positiv indflydelse på prisen for din virksomhed.