Er du tvivl om, om du skal vælge et webbureau eller en freelancer til dit næste store projekt? I denne artikel vil vi komme nærmere ind på, hvilke udfordringer og fordele der er, uanset om du vælger et webbureau i København eller en freelancer der sidder i Svendborg.

1. Prisen er en kæmpe forskel

En af de helt store forskelle fra at vælge et webbureau til at vælge en freelancer er prisen. En ny hjemmeside hos et webbureau kan sagtens løbe op i 100.000+ kroner, mens du kan få en hjemmeside hos en freelancer fra omkring de 5.000 – 20.000 kroner.

Men som så meget andet i livet, så får du hvad du betaler for. Det skal ikke betyde, at det en freelancer laver er noget skrammel, men det bør være ret tydeligt at finde forskelle, hvis du kigger på en hjemmeside til 10.000 kroner kontra en hjemmeside til 100.000 kroner.

Hvis du har et begrænset budget, men stadig ønsker en kvalitet, der kan hamle op med de fedeste hjemmesider i Danmark, så kan det være en god ide at finde en selvstændig freelancer, der tidligere har siddet i et bureau. Han koster måske lidt mere end en selvlært freelancer, men han har tidligere erfaring fra et bureau og har en kvalitet der er i topkvalitet.

2. Større sikkerhed hos et webbureau

Der kan være en usikkerhed ved at vælge en freelancer, da hele projektet afhænger af en mand. Det betyder, at hvis din freelancer pludselig får en slem sygdom eller brækker armen, så står du i en usikker situation, hvor du er nødsaget til at vente til at freelanceren er klar igen.

Ved et webbureau har du en større sikkerhed, da de altid kan finde en erstatning, hvis en af deres medarbejdere skulle blive syg.

3. Du betaler for frokostpausen ved et webbureau

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at når du vælger et webbureau, så går nogle af pengene til flere faste udgifter som f.eks. husleje, rengøring og frokost. Det er bl.a. nogle af grundene til at du oplever, at priserne er en del højere ved et webbureau sammenlignet med en freelancer.

Dog har folkene hos webbureauet mulighed for at sparre med andre dygtige folk, der kan være med til at skabe et stærkere produkt i sidste ende.

Uanset om du vælger et bureau eller en freelancer, så skal du altid gøre dit research arbejde ellers kan du hurtig ende et forkert match.

En god ide er at hive fat i dit nærmeste netværk og høre dem, hvem de kan anbefale. Du bør også altid tjekke deres kunder og de cases som de fremviser på hjemmesiden.